Mot New York

Mount Desert Island till New York City

 

Efter att ha klarerat in åt vi en sen middag. Vi fortsatte den påbörjade hummerdieten. De kommande dagarna användes till att cykla i Acadia National Park och att besöka The Abbé Museum of Native American. Vi flyttade båten till South West Harbor, där vi låg på en mooringboj tillhörande det anrika båtbyggarvarvet Hinckley.

Mount Desert Island har en majestätisk profil när man ser ön utifrån havet. Högsta punkten är speciell, för det är den punkt i USA där man ser solen som först varje dag.

Cykling är en stor grej på Mount Desert Island, vilket var bra för oss eftersom vi hade lite problem med cyklarna. Ett par besök hos cykelreparatörer avhjälpte dock detta.

Efter Mount Desert Island styrde vi mot Penobscot Bay. Denna örika bukt har under lång tid varit central för båtbyggandet i New England. Vi låg i naturhamn först, och sedan i Rockland. I Rockland kan man bl a se en del Windjammers, dvs gamla träbåtar och skutor av olika slag. Mycket arbete läggs ner på att hålla dem i skick och att segla dem. Vi besökte även stadens konstmuseum, där fokus låg på utställningar av Andrew Wyeth.

I Rockland kunde vi konstatera en högre vattentemperatur än tidigare. Vi hade haft ner till 8 grader C, men i Rockland Harbor var det 16. Det skulle senare minska visade det sig dock.

 

Penobscot Bay

 

Penobscot Bay är den del av New Englands kust som har mest öar, det är en riktig skärgård där. Man skulle kunnat tillbringa mycket tid. Underbar natur, små fiskelägen och så träbåtstraditionen. Här liksom överallt längs New Englands kust fick man hålla skarp utkik efter lobsterpots, men vi lyckades genomföra det hela utan några rep i propellern eller runt rodret.

 

Vår fortsatta seglats ledde till Five Island, SW om Penobscot Bay. En utmärkt skyddad hamn där man också kunde fylla på diesel. En slags sommaridyll med mycket fritidsbostäder, men också ett levande hummerfiske. Vi stannade bara över natt här innan färden söderut fortsatte.

 

Kittery och Portsmouth

 

Nästa stopp var Kittery och Portsmouth. Under seglingen hit drabbades vi åter av tät dimma, så på med radarn. Vi anlände sent på kvällen i dimma och mörker till Pepperel Cove. Vi ankrade tillfälligt här och flyttade båten nästa morgon till Kittery Point Yacht Yard. Detta utomordentliga varv är beläget i en del av floden som kan betraktas som ett riktigt ”hurricane hole”. Mycket skyddat, men stark ström. Piscataqua River är faktiskt den navigeringsbara flod i USA som har starkast ström, detta pga av tidvattnet. Kittery Point Yacht Yard ligger i en biflod eller snarare en flodarm som kallas Back River. Här befinner man sig i Maine, men Portsmoth ligger i New Hampshire. Gränsen går mitt i Piscataqua River. Här träffar vi avsägnsa släktingarna Alyssa och John, väldigt trevligt. Portsmouth är också en ytterst fin stad.

 

 

 

Boston

 

En dags segling söder om Portsmouth ligger Boston, ett av de centrala stoppen för oss under denna segling. Vi anlände till Constitution Marina 16.00 den 8 juni 2016. En mycket bra marina, lite dyrt, men inte mer än andra marinor längs Maines kust. För vår bår på 41 fot handlar den om en knapp tusenlapp per natt. Boston Harbor är ju legendariskt, och Boston är vaggan för den amerikanska revolutionen. Här kan man gå ”The Freedom Trail”, en vandringsled inne i stan där man passerar de viktiga historiska platserna. Boston är en stad som känns nordeuropeisk till skillnad från t ex Jacksonville. Våra cyklar fick jobba hårt dessa dagar.

 

Newport och Block Island

 

Den 11 juni kastade vi loss och fortsatte söderut till Cape Cod Canal. Efter att passerat denna möttes vi av en kuling rakt mot oss. Tidvattenströmmen var stark i motsatt riktning, så Windfall fick stånga sig igenom vilda vågor. Strax efter kanalen vek vi av åt styrbord, forcerade virvlarna och körde in båten till Onset Bay som är mycket skyddat. Här låg vi tre nätter för ankare. Vinden låg denna tid runt 15 m/s, men vårt Spade-ankare gjorde oss inte besvikna. Vi lyckades ta oss i land med jollen och cyklade ända till Cape Cod Canals norra ände.

Efter Onset bar det vidare till Newport. Underbar segling bidevind hela vägen, finfint väder. Utanför inloppet till Newport möttes vi av enorma havskappseglingsbåtar som i vanlig ordning tränade utanför seglingsmetropolen. I Newport kunde vi ankra, tur att det ännu inte blivit högsäsong. På kvällarna kunde vi sitta i sittbrunnen och se Americas Cup-båtarna återvända till hamnen efter kvällens träning. Mäktigt!

Den 16 juni lyfte vi ankaret för färd till Block Island. Block Island är New Englands sydligaste utpost. Här finns en hamn som man skapat genom att gräva en kanal från en insjö ut till havet. Synnerligen väl skyddad hamn. Block Island är ett mycket populärt turistmål för bl a Boston-borna, så det var återigen tur att det inte var högsäsong ännu. Block Island är makalöst vackert, med åkerlappar, små krokiga vägar, stengärdsgårdar och en lagom kuperad terräng. Ön cyklades igenom i sin helhet. The dingy dock var belägen vid The Oar, en mysig restaurang med ett antal hundra åror och paddlar som signum-dekor. Vi besökte också en musikfestival vid Captain Nick´s Rock´n´Roll Bar.

 

 

Long Island Sound

 

Den 18 juni fortsatte vi färden mot NYC. Vi hade för avsikt att besöka några utvalda ställen i Long Island Sound. Valet föll på Stonington, Essex och slutligen ankring i naturhamn i Oyster Bay, nära NYC. Stonington är en pittoresk by med bra anchorage. En stor nackdel var dock att mistluren på vågbrytaren var igång dygnet runt oavsett hur bra eller dålig sikten var. Så om man inte har öronproppar avråder vi från denna ankringsplats. Vi hade inga sådana, så vi stannade bara en natt här, innan vi fortsatte mot Essex. Essex ligger i Connecticut vid Connecticut River. Man får ta sig en bit uppför floden. Ankringen är mycket skyddad, men det är strömt pga av tidvattnet här. Detta är dock inget problem då bottnen är lera och djupet 2,5 meter. Essex är mycket pittoreskt med många gamla hus och bra restauranger.

 

Manhattan

 

Från Essex fortsatte vi längs Long Island Sound och ankrade i Oyster Bay på kvällen 22 juni. Nästa morgon startade vi kl 06.00, för vi skulle tajma tidvattnet i East River. East River är egentligen ingen flod, utan en ”tidal river”. Det är det vatten som bl a skiljer Manhattan från Long Island. När man svänger ner söderut längs Manhattans östra strand, så passerar man Hell Gate, en plats där tidvattenströmmen kan bli galet stark. Vi kom när det var slack ,och sedan fick vi medström ner längs Manhattan och mot The Battery, dvs Manhattans sydspets. Från att ha startat på morgonen i en helt stilla och tyst vik, fortsatt in Mot Manhattan under lugna morgontimmar, förvandlades här scenariot till ett kaos av bogserbåtar, färjor och high speed ribs. Vi rundade Manhattan och tråcklade in Windfall i Liberty Harbor Marina belägen på New Jerseysidan av Hudson River, ej att förväxla med den intill liggande Liberty Landing Marina. Den senare var den vi tänkt oss, men vi var för sent ute med att boka plats. Vi kunde dock boka plats på Liberty Harbor Marina, även om vi aldrig fick någon bekräftelse. Denna marina var också en RV-parking, dvs en slags campingplats för husbilar. Vi läste en del mindre smickrande omdömen på nätet, men på det hela taget var detta en utmärkt marina, särskilt om man ser till priset. Betydligt billigare än t ex Boston. Ganska dåliga bryggor, men inget som besvärade oss. Det var trevligt att sitta i sittbrunnen och äta frukost med änderna som sällskap och med Manhattans skyline i bakgrunden.

Vi hade knappt förtöjt innan vi blev inbjudna till fest kommande helg på en grannbåt. När man kommer från andra sidan Atlanten drar man till sig en del uppmärksamhet när man är i USA…

Vi tillbringade en vecka i NYC. Varje dag gick vi en stadsvandring med The Big Onion Walking Tours, utom en dag då vi cyklade runt hela Manhattan. Detta var väldigt intressant och vackert, men det var också en rejäl dagsetapp. Under hela veckan var vädret underbart, sol och ca 25 grader. Senare skulle vi få smaka hur det känns när det närmar sig 40 grader…ålal dem i skciakträbåtar och sk. Mycket arbete läggs ner på att h kan man bl a se en del Windjammers, dvs gamla träbåtar och sk

Joomla 1.6 Template by sinci